La Seu de la UA a Torrevella presenta el llibre "Desinformació i poder" amb motiu del dia mundial de la llibertat de premsa

29.04.2025
desinformación y poder

El proper 30 d'abril a les 19.00 hores tindrà lloc al Casino de Torrevella un debat protagonitzat per professionals de la informació i un expert en la investigació i reflexió crítica i constructiva de les fake news.

Periodistes representants d'alguns dels mitjans de comunicació principals de Torrevella i l'autor del llibre Desinformació i poder. Alquímies de la persuasió debatran, en el marc del dia mundial de la llibertat de premsa, al voltant de la situació actual que viuen els mitjans en un context protagonitzat per la desinformació i els bulls.

Es tracta d´una iniciativa de la Seu de la Universitat d´Alacant a Torrevella, en col·laboració amb l´Ajuntament de Torrevella i el Casino de Torrevella.

Raúl Rodríguez-Ferrándiz, autor del llibre, és catedràtic de Semiòtica de la Comunicació de Masses a la Universitat d'Alacant. Va guanyar el Premi Miguel d'Unamuno d'Assaig el 2019 per 'Màgies de la ficció' (Devenir, 2020) i el Premi Internacional d'Assaig Ciutat de València el 2017 per 'Màscares de la mentida' (Pre-Textos, 2018). Des del 2016, s'ha especialitzat en polítiques de la postveritat, desinformació, teories de la conspiració i fake news. Ha publicat a revistes culturals com Revista de Occident, Claves de Raó Pràctica, La maleta de Portbou i Electra, i col·labora habitualment al suplement “Art i Lletres” del diari Informació d'Alacant.

El debat estarà moderat per Jesús Mula, doctor en periodisme, professor de periodisme a la UMH i periodista al diari Información. Igualment intervindran Esther Sánchez, representant d'Onda Cero; Melania Sala, de Televisió Torrevella TVT, i Rafa Ballester, de Torrevella Ràdio.

L´assistència al´acte és gratuïta fins a completar l´aforament.

Informació i documentació del llibre disponible des d´aquest enllaç.

Sinopsi del llibre

“Informació és poder” és un lema revisable. Quan la informació circula de manera sobreabundant i es troba a un clic, quan se'ns assalta a cada moment amb missatges que ens encaixen com un guant, quan tot és objecte de filtracions, aleshores la palanca del poder s'exerceix des del soroll, que genera confusió i dissens. Es converteix en un brou espès on els relats es disputen una atenció limitada i la veritat no és un horitzó estable per confrontar-los, sinó un valor que cotitza en un mercat: es privatitza, viralitza i monetitza sense relació amb els fets. En aquest llibre s'aborda una breu introducció a la 'trumpologia', el cas Cambridge Analytica i la propaganda computacional, el cas Pizzagate i el paper de WikiLeaks, però també es fa referència als qui contribueixen a la polarització carregant contra la immigració, el feminisme o els drets LGTBI. Es parla de les estratègies de (in)moderació de continguts de Facebook i de X, i dels anunciants que financen, sovint sense saber-ho, pseudomedis que difonen bulls o encoratgen l'odi, de les conspirànoies que van mentir amb el relat de la 'plandèmia' quan va arribar el virus o que ara segueixen negant el canvi climàtic. S'analitza la nostra afició pels rumors i les mentides novel·lesques i per compartir-los per un grapat de likes. Per finalitzar, es dedica una coda a la DANA que va assotar la província de València ia la segona victòria de Trump a les eleccions nord-americanes.