Torrevella es consolida com a referent en innovació turística amb una jornada centrada en l'ús de dades per a destinacions intel·ligents

L'esdeveniment va reunir experts de l'àmbit acadèmic, tecnològic i de la gestió turística en un matí de conferències, debats i experiències innovadores
09.06.2025
tilab
La jornada va servir per consolidar Torrevella com un laboratori viu d'innovació turística, on l'ús intel·ligent de les dades s'alinea amb els objectius de desenvolupament sostenible i amb una visió més integrada i resilient del territori.

El Centre de Turisme CDT+i de Torrevella va acollir divendres passat una jornada clau per al futur del sector turístic a la Comunitat Valenciana, centrada en les estratègies d'innovació basades en dades per a la gestió de les destinacions turístiques intel·ligents (DTI). L'esdeveniment va reunir experts de l'àmbit acadèmic, tecnològic i de gestió turística en un matí de conferències, debats i experiències innovadores.

La jornada, organitzada per l'Ajuntament de Torrevella a través del seu Laboratori Universitari de Turisme Intel·ligent de Torrevella (TI·LAB), en col·laboració amb la Universitat d'Alacant, ha comptat amb el suport d'entitats com l'Institut Universitari d'Investigacions Turístiques (IUIT), l'Institut Universitari de Recerca Informàtica (IUII), la Generalitat Valenciana i les empreses tec.

Després de la inauguració oficial, l'acte ha comptat amb una conferència magistral a càrrec de Maria Velasco González, directora d'R+D+i Turística de SEGITTUR, organisme que depèn de la Secretaria d'Estat de Turisme. En la seva intervenció, titulada “La governança col·laborativa com a impulsora d'innovació social” , Velasco ha subratllat la importància dels models de gestió participatius i de l'aprofitament estratègic de les dades per transformar les destinacions turístiques cap a escenaris més sostenibles, digitals i centrats en les persones, a través de la governança correcta del destí.

A continuació, s'ha presentat el projecte “Cata de Dades Turístiques”, una iniciativa pionera impulsada per TI·LAB que permet als estudiants del Màster en Ciència de Dades de la Universitat d'Alacant aplicar coneixements analítics a problemàtiques reals del turisme. Els treballs, centrats en dades de plataformes com Airbnb i Vrbo a diversos municipis del Baix Segura, han estat valorats pel seu enfocament innovador, la seva rigorositat tècnica i la seva utilitat per a la presa de decisions en destinacions turístiques. El primer grup guardonat al Tast de Dades Turístiques 2025 va estar integrat per Claudia Carratalá Lillo, Eric Garcia Forner, Daniel McEvoy Oliver, Víctor Noblejas Carreto i Miguel Alejandro Plana Torregrosa. La seva proposta, titulada "Proposta d´aplicació enfocada al lloguer d´habitatges mitjançant l´anàlisi de dades i intel·ligència artificial" , representa una aproximació integral al fenomen del lloguer turístic de curta estada, aplicant tècniques de mineria de dades i aprenentatge automàtic a un conjunt de dades reals extretes de plataformes com Airbnb i Vrbo.

El segon lloc en aquesta edició ha estat atorgat al grup Mitosis Inversa , format per Eric Ayllón Palazón, Vicent Baeza Esteve, Paula García-Tapia Mateo, Noelia Luna Barahona, Alejandro López García i José Melgarejo Hernández , estudiants del Màster Universitari en Ciència de Dades de la Universitat d'Alacant, dins de l'assignatura 2024/2025. La seva proposta, titulada “Turisme amb Consciència: Dades que Respiren [Una anàlisi ambiental aplicada a Torrevella]” , constitueix una aportació de gran valor acadèmic i estratègic en integrar variables de caràcter mediambiental a l'anàlisi de dades turístiques.

La iniciativa s'emmarca en l'assignatura Mineria de Dades , impartida el curs 2024/25, el plantejament didàctic del qual inclou el disseny i l'execució d'un projecte complet d'anàlisi de dades en un domini aplicat. En aquest cas, els estudiants van seleccionar un problema actual i complex vinculat al turisme residencial i la dinàmica del mercat d'allotjament temporal a diferents localitats del sud de la província d'Alacant.

Un dels moments més destacats ha estat la taula rodona “Del concepte a l'acció: estratègies basades en dades per a DTI”, moderada per Marco A. Celdrán Bernabéu, coordinador tècnic de TI·LAB. La taula va reunir representants d'empreses tecnològiques i consultores amb experiència contrastada en la implementació de solucions d'intel·ligència turística, que des dels seus àmbits van oferir una lectura crítica, operativa i prospectiva de l'ús de dades en la planificació i governança de destinacions. José María Cecilia Canales, de SensingTools, va centrar la intervenció en el desplegament de sistemes de sensorització aplicats a l'anàlisi de fluxos turístics, visibilitzant la bretxa existent entre la disponibilitat tecnològica i la capacitat d'integració institucional de la informació generada. Mariano Torres, CEO de SienConsulting, va introduir una reflexió sobre la governança de la dada, insistint en la necessitat de construir marcs de col·laboració publicoprivada que transcendeixin la retòrica i es materialitzin en processos sistemàtics de codisseny, interpretació i acció.

Per part seva, Antonio Sánchez Zaplana, representant d'AnySolution, ha destacat la importància de comptar amb marc de col·laboració operatius, capaços de respondre a la volatilitat i complexitat inherent al fenomen turístic contemporani. Al llarg del debat es van abordar qüestions clau com la instrumentalització de la dada a la presa de decisions, la construcció de capacitats institucionals per a la seva gestió, els riscos d'una hiperfragmentació de fonts i solucions, i la necessitat d'avançar cap a una veritable cultura de la dada que impregni transversalment les polítiques públiques turístiques. La taula va evidenciar que el repte ja no resideix únicament a generar més dades, sinó a traduir-les en coneixement accionable, legítim i compartit, que permeti a les destinacions no només ser més eficients, sinó també més justes, resilients i sostenibles. D'acord amb les idees extretes d'aquesta taula, els espais de dades són, a curt termini, una de les estratègies amb més potencialitat per accionar les dades, gràcies al foment de la governança i la col·laboració publicoprivada.

La jornada va ser clausurada per la vicealcaldessa de Torrevella i regidor de Turisme, Rosario Martínez Chazarra , qui va destacar la importància de seguir apostant pel Laboratori Universitari de Turisme Intel·ligent de Torrevella (TI·LAB) i aquests espais de reflexió conjunta, on el coneixement aplicat, la innovació tecnològica i la compromís institucional s'alineen. La jornada ha servit per consolidar Torrevella com un laboratori viu d'innovació turística, on l'ús intel·ligent de les dades s'alinea amb els objectius de desenvolupament sostenible i amb una visió més integrada i resilient del territori.