El viatge de l'espanyol a través de l'havanera amb Torrevieja i el certamen, protagonistes a l'Institut Cervantes de Madrid

Interessants conclusions a la taula rodona a càrrec d'autoritats mundials del gènere, i excel·lent proposta musical a les veus del Cor Mestre Ricardo Lafuente
18.05.2024
Instituto Cervantes Habaneras Torrevieja
El saló principal de l'Institut Cervantes de Madrid, es vestia de llarg ahir divendres, 17 de maig, per acollir una interessant proposta sorgida del conveni de col·laboració entre el Patronat Municipal d'Havaneres de Torrevella i el mateix Institut Cervantes, al voltant del gènere de la havanera.

Sota la denominació «Torrevieja: contrapunts de sal i sucre. El viatge de la llengua espanyola a través de l'havanera», tenia lloc primerament una taula rodona inaugurada pel vicepresident del Patronat Municipal d'Havaneres i regidor de Cultura, José Antonio Quesada, que va destacar els bons èxits obtinguts fruit d'aquest conveni, ressaltant-ne la important efemèride que se celebra aquest any, amb el 70 Certamen Internacional d'Havaneres i Polifonia de Torrevella.

Hi van prendre part autoritats mundials del gènere de l'havanera, com és el cas de la Doctora Victòria Eli Rodríguez, Catedràtica Emèrita de la Universitat Complutense de Madrid i autèntic referent mundial, igual que la Doctora Immaculada Matía Polo, professora de Musicologia de la UCM. Va moderar el col·loqui Aurelio Martínez López.

Les identitats nacionals, cubana i espanyola, expressades a través de l'havanera, així com el tòpic d'Espanya i espanyol en el gènere del dos per quatre, van centrar gran part del debat, il·lustrat amb nombrosos exemples d'antològiques havaneres per arribar a un tercer bloc en què l'havanera de Torrevella i el seu Certamen, que ja arriba a 70 edicions, es van convertir en protagonista, sent exemple absolut del viatge que la llengua espanyola realitza a través de l'havanera gràcies a cors de tot el món que s'interessen pel mateix.

A la segona part, les veus i les guitarres, laudes i bandúrries del Cor i Orquestra Mestre Ricardo Lafuente, van fer que l'essència de l'havanera torrevellenca arribés fins al cor de l'Institut Cervantes, desgranant una cura repertòria amb algunes de les més emblemàtiques composicions de caràcter popular, però molt especialment obres del mestre Lafuente, que van gaudir del càlid aplaudiment del públic que omplia aquest singular auditori.

Títols com La dolça havanera, Amb gust de sal, La Paloma, Adéu estel de les meves nits, Jo et diré, Ulls que vaig estimar, La bella Lola o Torrevella, van sonar a les veus ia l'orquestra torrevejense que va escriure d'aquesta manera una pàgina més per al record.