La Universitat d'Alacant recorre la història televisiva per fer conèixer l'evolució de la representació de les persones LGTBIQ+ i conscienciar sobre la diversitat

Jesús Segarra-Saavedra, director de la Seu de la UA a Torrevella, va donar la benvinguda als que van assistir i va presentar el ponent, que a més és membre de l' Institut d'Investigacions en Estudis de Gènere (IUIEG) i del Seminari d'Estudis Queer.
La xerrada, mitjançant un recorregut per la representació de les sexualitats no normatives en sèries de televisió principalment espanyoles, va analitzar els tòpics, les tendències, els arquetips més freqüents i les polítiques d'identitat que els sustenten. Va recordar sèries com La petjada del crim (1985-2010) que va emetre, segons els historiadors, el primer petó entre dos homes homosexuals; Brigada Central (1989-1992) amb l'ambigu personatge de l'inspector en cap Manuel Flores, interpretat per Imanol Arias, que va estar supervisada per la Direcció General de la Seguretat de l'Estat per evitar “possibles escàndols”; En sortir de classe (1997-2002) que va donar a conèixer per primer cop l'acceptació de l'homosexualitat per part de la resta de personatges i va mostrar el primer petó reial per una parella no normativa; la sèrie internacional Melrose Place (1992-1999) i el seu personatge pla de Matt Fielding, interpretat per l'actor Doug Savant, sense profunditat psicològica i amb una homosexualitat aparentment imperceptible; Farmàcia de guàrdia (1991-1995) que va suposar l'aparició del primer adolescent gai a una sèrie espanyola; Poblenou (1994) com a sèrie autonòmica amb diversitat sexual; Mar de dubtes (1995) on es va visibilitzar la primera parella lèsbica i Metge de família (1995-1999) que va representar per primera vegada un metge gai.
La xerrada va arribar a l'etapa compresa entre els anys 2010 i més recents, que segons el ponent suposa l'eclosió de la diversitat sexual a la ficció televisiva amb sèries com Vis a vis (2015-2019) que va suposar l'aparició a la petita pantalla de les MTS, el sexe oral o la masturbació en sèries; Merlí (2015-2018) sèrie amb una marcada perspectiva educativa i filosòfica; Merlí: Sapere aude (2019-2021) i Élite (2018-2024) amb la sortida de l'armari d'algun dels seus personatges, cosa que representa un dels principals trops de la ficció televisiva.
La ponència va acabar amb el fenomen dels Javis, que han marcat una fita en la història de la televisió en convertir personatges queer en protagonistes absoluts de les trames, des de Paquita Salas (2016) fins a Mariliendre (2025).